FAQ dla Klientów biura podróży – Alfabetyczny przewodnik (A–Z)

A

All inclusive

Pakiet obejmujący wyżywienie, napoje i niektóre usługi hotelowe. Zakres różni się w zależności od hotelu, możliwe są ograniczenia czasowe. Mogą być dostępne tylko lokalne napoje; alkohole i napoje importowane często są dodatkowo płatne. Usługi bardzo często kończą się wraz z końcem doby hotelowej, a nie z godziną transferu/lotu. Może być wymagane podpisywanie paragonów (dla celów ewidencyjnych) - zarówno w barach, jak i podczas posiłków w restauracjach. Pakiet all inclusive obowiazuje zazwyczaj w określonych restauracjach i barach. Wiele hoteli zakazuje wynoszenia napojów i posiłków do pokoju lub poza teren baru/restauracji. W przypadku wyżywienia all inclusive często wydaje się Gościom opaski (plastikowe, materiałowe) jako dowód uprawnień do usług. Opaska jest obowiązkowa – odmowa założenia opaski może skutkować odmową serwisu. W niektórych krajach dzieci i dorośli mają różne kolory opasek (np. brak alkoholu dla nieletnich). Patrz też punkt "Gastronomia / Posiłki / Wyżywienie". 


Animacje hotelowe

Zajęcia sportowe, gry, konkursy i występy organizowane przez animatorów. Ich dostępność i jakość zależą od sezonu, liczby gości, kraju oraz hotelu. Niektóre animacje mogą być prowadzone wyłącznie w języku lokalnym lub angielskim. Część animacji połączona jest z intensywnym nagłośnieniem.


Apartament

W hotelarstwie może oznaczać większy pokój typu suite (np. sypialnia + salon), a niekoniecznie lokal z kuchnią. W apartamentach z aneksem kuchennym może nie być pełnego wyposażenia kuchennego (np. brak piekarnika, zmywarki, mikrofali – zależnie od standardu). 


Aqua park / Water park / Park wodny

Często dodatkowo płatny, nawet jeśli znajduje się na terenie hotelu. Czynny jest w określonych godzinach. Minimalny wiek lub wzrost dziecka może ograniczyć dostęp do zjeżdżalni. Wymagane stroje kąpielowe zgodne z lokalną kulturą (np. zakaz strojów typu "stringi").


Assistance / Ubezpieczenie w podróży / Ubezpieczenie podróżne

Oferty DERTOUR Deutschland nie obejmują ubezpieczenia KL + NNW (koszyt leczenia i następstwa nieszczęśliwych wypadków), ponieważ w Niemczech nie jest ono obowiązkowe. Wyjeżdżając na urlop zalecamy wykupić odpowiednie ubezpieczenie KL+NNW, pokrywające koszty leczenia, hospitalizacji i transportu medycznego. Brak ubezpieczenia może skutkować koniecznością opłacenia kosztów leczenia na miejscu.


B

Basen

Zasady korzystania zależne są od hotelu. Basen jest przeważnie czynny tylko w określonych godzinach. W nocy kąpiele są często zabronione ze względów bezpieczeństwa. Liczba leżaków przy basenie jest ograniczona – hotel nie zawsze zapewnia miejsce dla każdego gościa. Większość hoteli wprowadza zakaz „rezerwacji leżaków” ręcznikami. Możliwe są okresowe zamknięcia basenów (np. w zwiazku z konserwacją, waunki pogodowe). Zjeżdżalnie i brodziki często uruchamiane są tylko w określonych godzinach.


Balkon / Taras

Nie każdy pokój go posiada, nawet jeśli jest na piętrze. Warto upewnić się przy dokonywaniu rezerwacji czy pokój posiada balkon lub taras. 


Bar hotelowy

Zakres dostępnych napojów różni się zależnie od hotelu. W barach mogą obowiązywać limity napojów na 1 osobę (np. 2 drinki jednocześnie). Nie wszystkie bary są objęte pakietem all inclusive. Alkohol może być podawany tylko osobom powyżej 18/21 lat (zależnie od kraju). Niektóre hotele stosują zakaz wynoszenia napojów do pokoju.


Bezpłatne usługi / Free services

Zakres bezpłatnych usług może obejmować: Wi-Fi (hotel określa w jakich częściach obiektu udostępnia Wi-Fi, czasem tylko w lobby), sejf, leżaki przy basenie. Należy jednak każdorazowo sprawdzić opis hotelu – nie zawsze wszystko, co dla nas wydaje się oczywiste, jest wliczone w cenę pobytu.


Bagaż

Każda linia lotnicza ma swoje wytyczne dotyczące bagażu - bagaż rejestrowany ma zazwyczaj limit 20 kg na osobę lub 1 szt. na osobę (23 kg), a podręczny maksymalnie 5-8 kg na osobę w wymiarach pozwalających umieszczenie w schowku na pokładzie. W przypadku lotów tanimi liniami lotniczymi (low cost) limity bagażu są różne - może być  to np. tylko bagaż podręczny, bagaż rejestrowany do 10 kg lub 15 kg. Nadbagaż jest dodatkowo płatny. Zawsze trzeba sprawdzić limity bagażowe obowiązujące w Państwa rezerwacji. Przewóz sprzętu sportowego należy zgłosić wcześniej zarówno do linii lotniczej, jak i do firmy realizującej transfer do hotelu. Bagaż sportowy jest często dodatkowo płatny. Limity bagażowe dla transferów lotami wewnętrznymi i hydroplanami na Malediwach są niezależne od limitów bagażowych podczas lotu międzynarodowego (nawet jeśli pasażer przyleciał klasą business lub first) i wynoszą 20 kg+5 kg bagażu podręcznego na osobę. 


C

Check-in / Check-out (hotel) / Doba hotelowa

Zameldowanie/Zakwaterowanie w hotelu (check-in) jest możliwe zazwyczaj od godz. 14:00–15:00, natomiast wymeldowanie/wykwaterowanie (check-out) powinno następić w godzinach 10:00–12:00. Wczesne zameldowanie / późne wymeldowanie (Early check-in / Late check-out) bywa możliwe, ale często jest za opłatą i tylko przy dostępności pokoju, hotel nie gwarantuje realizacji tego świadczenia. Po wymeldowaniu goście mogą korzystać z infrastruktury hotelowej (np. posiłków, basenu) tylko wtedy, jeśli hotel na to zezwala. Warto wcześniej ustalić w recepcji czy nie będzie pobierana opłata za korzystanie z usług po wymeldowaniu. Usługi hotelowe bardzo często kończą się wraz z końcem doby hotelowej, a nie z godziną transferu/lotu. 


Check-in (lotniczy) / Odprawa

Niektóre linie lotnicze wymagają odprawy online przed wylotem, ponieważ odprawa na lotnisku jest płatna. Prosimy o sprawdzenie w Państwa biurze podróży czy odprawa online jest wymagana. Większość przewoźników umożliwa wcześniejszą odprawę online lub tradycyjną odprawę na lotnisku. Należy każdorazowo sprawdzić wymagania danej linii lotniczej. 


Cisza nocna

W większości hoteli obowiązuje w godzinach 22:00–07:00. Zakłócanie ciszy (np. głośna muzyka, krzyki na balkonach) może skutkować interwencją ochrony, a w skrajnych przypadkach – karą finansową lub usunięciem z hotelu (podobnie jak w przypadku innych naruszeń regulaminu hotelowego lub norm obyczajowych)


Club hotel / Adults only / Family hotel

Club: z rozbudowaną infrastrukturą i animacjami, często są to większe resorty. 

Adults only: zakwaterowanie tylko dla osób dorosłych (18+); nie ma możliwości zakwaterowania osób poniżej wskazanego wieku. Rezerwując pobyt osoby młodszej, należy liczyć się z tym, że na miejscu pobytu hotel może odmówić zakwaterowania takiej osoby.

Family: hotel z udogodnieniami dla rodzin – np. zjeżdżalnie, mini cluby, animacje dziecięce.


Czas lokalny / Strefy czasowe 

Należy zwrócić uwagę na różnicę w czasie i zmianę stref czasowych przy wyjeździe za granicę. Godziny wylotu, godziny pracy lokalnych agencji, godziny spotkań z lokalnymi przedstawicielami są zawsze podawane w czasie lokalnym. W niektórych krajach jest kilka stref czasowych. Po przylocie na urlop należy przestawić zegarek – dotyczy to również telefonów, które nie zawsze automatycznie aktualizują strefę czasową.


D

Depozyt / Kaucja

W niektórych hotelach podczas pobytu pobierany jest depozyt płatny gotówką lub kartą. Zwracany jest przy wymeldowaniu w hotelu, o ile nie dokonano szkód. Może dotyczyć także wypożyczenia ręczników, sejfu, sprzętu sportowego itp.


Dieta / Allergy-friendly meals

Hotele oferują podstawowe posiłki, ale nie zawsze zapewniają specjalne diety (np. bezglutenowe, wegańskie). Informacja o alergiach powinna być przekazana z wyprzedzeniem – niektóre hotele wymagają zgłoszenia tego faktu przed przyjazdem.


Dokumenty / Formalności

Dowód osobisty (kraje UE, strefa Schengen), paszport (ważny min. 6 miesięcy od daty powrotu dla wielu krajów poza UE), wiza / eTa / ESTA – obowiązkowa do niektórych państw (np. Egipt, Sri Lanka, USA, Kanada, Wielka Brytania), voucher (potwierdzający rezerwację np. hotelu, transferów). Zalecamy zrobienie kopii dokumentów i ich przechowywanie oddzielnie. Na Kliencie spoczywa obowiązek sprawdzenia czy ma ważne dokumenty wymagane do przekroczenia granicy. 

Dokumenty podróży / Voucher 

Patrz punkt "Voucher / Dokumenty podróży"


Duty Free

Patrz punkt "Zakupy / Duty Free" 


Dzieci

Wiek dzieci ustalany jest na podstawie daty urodzenia. Dzieci od 0 do 2 lat traktowane są jako niemowlaki (infants). W rezerwacjach lotniczych takie dzieci nie mają prawa do oddzielnego miejsca na pokładzie samolotu i podróżują na kolanach rodzica. Dzięki temu cena przelotu dla niemowlaka to niewielki procent ceny biletu osoby dorosłej. W wielu liniach lotniczych można dla infanta zamówić specjalną kołyskę. Dzieci od 2-11 lat zazwyczaj mogą liczyć na zniżki w taryfach lotniczych. Również hotele zapewniają specjalne zniżki dla infantów (choć wynajem kojca lub kołyski może być płatny) i dzieci, a nawet dla młodzieży, pod warunkiem zakwaterowania wspólnie z rodzicami. Dzieci przebywające w hotelach często mają inne zasady wstępu np. na teren hotelowego SPA, do barów, siłowni itp. W wielu hotelach dostępne są minikluby, animacje dla dzieci, specjalne menu dziecięce, wysokie krzesła w restauracji itp. W pokojach rodzinnych dzieci często śpią na dostawkach, sofach lub łóżkach piętrowych. W wielu krajach, zwłaszcza azjatyckich (np. Tajlandia) normą jest, że współpodróżujące dzieci śpią z rodzicami na jednym łóżku i/lub w pokoju dostępna jest tylko jedna dostawka. Wstawienie dodatkowego łóżka często wiąże się z koniecznością uiszczenia dopłaty oraz potwierdzeniem możliwości wstawienia dostawki ze strony hotelarza.


E

Elektronika w podróży

W samolocie: urządzenia elektroniczne (laptopy, tablety, e-czytniki) należy wyłączyć podczas startu i lądowania, a następnie przełączyć w tryb samolotowy. Powerbanki i urządzenia na baterie można przewozić wyłącznie w bagażu podręcznym, nie w rejestrowanym.


Ekspresowe wymeldowanie

W niektórych hotelach możliwe jest ekspresowe wymeldowanie (check-out) bez stania w kolejce – poprzez pozostawienie kluczy w skrzynce lub wrzucenie ich do specjalnego pojemnika. Opłaty za minibar lub usługi dodatkowe są wtedy pobierane automatycznie z "depozytu" w postaci karty kredytowej/płatniczej Klienta.


Elektryczność / wtyczki

W niektórych krajach obowiązują inne typy gniazdek (np. USA, Wielka Brytania, Egipt) oraz inne napięcie - zaleca się zabranie ze sobą specjalnego adaptera. W niektórych hotelach prąd działa tylko przy włożonej karcie-kluczu do specjalnego czytnika w pokoju.


F

Family room / Pokój rodzinny

Zazwyczaj większy pokój lub dwa połączone pokoje dla 3–5 osób. Różne układy: łóżka piętrowe, sofa, dostawki. W niektórych hotelach pokój rodzinny może oznaczać 1 większy pokój bez oddzielnych sypialni – warto sprawdzić dokładny opis.


Free upgrade

Hotel może zaoferować bezpłatne podniesienie standardu pokoju (np. widok na morze, wyższe piętro, lepszy typ pokoju) tylko w przypadku dostępności, ale nie jest to obowiązek. Takie sytuacje zależą od sezonu, dostępności i decyzji recepcji (np. dla stałych Klientów).


Fitness / Siłownia

W niektórych hotelach dostępna jest bezpłatnie, w innych za dopłatą. Może obowiązywać limit wieku (np. od 16 lat). Sprzęt bywa podstawowy, a godziny otwarcia ograniczone. Wymagany jest strój sportowy i ręcznik.


G

Gastronomia / Posiłki / Wyżywienie 

Rodzaje wyżywienia: tylko śniadanie (BB), 2 posiłki dziennie (HB), 3 posiłki dziennie (FB), all inclusive (AI), ultra all inclusive/all inclusive plus (UAI). W przypadku rezerwacji pobytu z 2 lub 3 posiłkami dziennie napoje do lunchu, obiadu i kolacji są dodatkowo płatne, podobnie jak poza godzinami posiłków. Należy mieć na względzie fakt, że w hotelach za granicą serwowane są najczęściej lokalne posiłki lub potrawy kuchni międzynarodowej, a nie kuchnia polska.


Głośność / Hałas

Hotel może być zlokalizowany np. przy drodze, klubie, lotnisku czy w centrum kurortu – możliwe są wtedy zakłócenia ciszy. W sezonie animacje hotelowe mogą odbywać się do późnych godzin wieczornych.


Goście z zewnątrz

Odwiedziny przez osoby spoza hotelu zwykle są zabronione. W przypadku wizyty konieczne może być zgłoszenie w recepcji i dopłata (np. za korzystanie z infrastruktury lub posiłków).


H

Happy hour

Niektóre hotele wprowadzają w określonych godzinach oferty promocyjne na napoje i drinki tzw. happy hour – często dotyczy tylko wybranych pozycji i nie łączy się z all inclusive.


Hotel / Resort / Apartamenty

Hotel to standardowy obiekt z recepcją, sprzątaniem, restauracją. Resort to kompleks z wieloma udogodnieniami – często położony jest na bardziej rozległym terenie, oferuje animacje, baseny, bary tematyczne. Apartamenty - mogą mieć aneks kuchenny, ale ograniczoną obsługę (brak sprzątania codziennego, brak ręczników lub wymiana 1x/tydz.). Warto sprawdzać szczegóły usług przy każdym rodzaju obiektu. Patrz też punkt "Club hotel / Adults only / Family hotel".


Hotel rodzinny / Hotel tylko dla dorosłych / hotel klubowy - patrz punkt "Club hotel / Adults only / Family hotel"


Housekeeping / Sprzątanie

Częstotliwość sprzątania zależy od hotelu - zazwyczaj codziennie (ale nie zawsze codziennie jest zmiana pościeli). W apartamentach sprzątanie odbywa się często co kilka dni lub tylko raz w tygodniu. Ręczniki, zależnie od hotelu, mogą być zmieniane codziennie lub co 2–3 dni (chyba, że Gość zostawi je na podłodze – co jest sygnałem do ich wymiany).


I

Internet / Wi-Fi

Darmowy internet często jest dostępny tylko w lobby hotelowym lub przy recepcji. W pokojach może być dostępny za opłatą. Bezpłatne łącze internetowe w hotelach jest zazwyczaj niestabilne. W niektórych krajach dostęp do sieci bywa ograniczony (np. cenzura treści w Chinach, brak niektórych aplikacji w krajach arabskich, na Kubie szybkie łącze internetowe jest rzadkością). Stąd prowadzenie np. internetowej działalności gospodarczej podczas pobytu za granicą może być mocno ograniczone. Przerwy w dostępie do internetu są niestety niewykluczone, a korzystanie z płatnego internetu może być bardzo kosztowne. Warto zaopatrzyć się w kartę SIM lokalnego operatora lub eSIM, jeśli potrzebny jest stabilny internet mobilny.


J

Język urzędowy / komunikacja

W hotelach obsługa najczęściej posługuje się językiem angielskim (czasem niemieckim, rosyjskim lub francuskim – w zależności od kraju). Znajomość języka polskiego przez personel hotelowy jest raczej wyjątkiem, a nie regułą. Komunikaty pisemne, menu i regulaminy mogą nie być przetłumaczone na język polski. Warto znać podstawowe zwroty lub korzystać z tłumacza w telefonie.


Jet lag

Zaburzenie rytmu dobowego przy podróży między strefami czasowymi (np. do Azji, USA). Objawy to np. zmęczenie, rozdrażnienie, bezsenność. Zalecenia: należy unikać drzemek w dzień po przylocie, pić dużo wody, unikać picia alkoholu w samolocie.


K

Kaucja 

Patrz punkt "Depozyt / Kaucja"


Klimatyzacja

Czasem sterowana indywidualnie w pokoju, czasem centralnie przez hotel, może też działać tylko w określonych godzinach. W apartamentach wakacyjnych często jest dodatkowo płatna. W niektórych krajach klimatyzacja nie działa przy otwartych drzwiach balkonowych/oknach – wyłącza się automatycznie. Nie zawsze jest dostępna poza sezonem (np. wiosną i jesienią może być wyłączona).


Kontrola bezpieczeństwa / X-ray

Na lotniskach obowiązuje kontrola bagażu – w bagażu podręcznym nie wolno przewozić płynów powyżej 100 ml, ostrych przedmiotów itp. Sprzęt elektroniczny (np. laptop, powerbank) należy wyjąć przed skanowaniem.


Koszty dodatkowe / Ukryte opłaty

Sejf w pokoju, klimatyzacja, ręczniki plażowe, napoje do posiłków przy wyżywieniu HB/FB (2 posiłki dziennie, 3 posiłki dziennie), Wi-Fi w pokoju – bywają płatne. Warto dokładnie sprawdzić ofertę – biuro podróży informuje o zakresie świadczeń, ale hotel może naliczać lokalne opłaty. Należy zachować ostrożność przy zamawianiu usług na miejscu (spa, taksówki, room service) – mogą być obciążone dodatkowymi podatkami lub napiwkami. W wielu miejscowościach wakacyjnych pobierane są opłaty klimatyczne, środowiskowe itp. Podobne opłaty, pobierane na miejscu w recepcji, mogą być narzucone przez państwo (w zależności od kategorii hotelu, wieku gościa, długości pobytu) lub przez przewoźnika lotniczego (podatek przylotowy/wylotowy itp., który nie zawsze jest wliczony w cenę biletu).


Kwarantanna

W wyjątkowych sytuacjach (np. epidemie, Covid-19) możliwe są ograniczenia w podróżach. Aktualne informacje dostępne są na stronach MSZ. Zalecamy wykupienie ubezpieczenia z rozszerzeniem o choroby zakaźne i koszty kwarantanny.


L

Lunch box / Pakiet śniadaniowy/obiadowy

Dla Gości wyjeżdżających wcześnie rano lub w czasie posiłków hotel może przygotować tzw. lunch box (kanapka, owoc, napój). Chęć otrzymania lunch boxu należy zgłosić odpowiednio wcześniej w recepcji - często min. 24h wcześniej. Zestawy te są skromne, nie zastępują pełnowartościowego posiłku. Nie wszystkie hotele praktykują przygotowywania lunch boxów.


Leżaki i parasole

Przy basenie są zwykle bezpłatne, ale dostępne według kolejności zajmowania. Na plaży – zależnie od hotelu: mogą być darmowe (np. plaża prywatna), płatne (np. publiczna) lub z ograniczoną liczbą zestawów dla Gości. Liczba leżaków przy basenie jest ograniczona – hotel z reguły nie zapewnia miejsce dla każdego Gościa. Niektóre hotele wprowadzają zakaz „rezerwacji leżaków” ręcznikami.


Lokalizacja hotelu

Centrum miasta: blisko atrakcji, ale głośno. Przedmieścia / spokojne rejony: mniej hałasu, ale często z dala od plaży i sklepów. Opisy „blisko plaży” mogą oznaczać odległość nawet 400–600 m od plaży– warto sprawdzić mapę. "Widok na morze” to nie zawsze bezpośredni, pełny widok na morze – może być boczny lub ograniczony np. roślinnością.


M

Minibar

Zawartość minibaru jest płatna, często nawet przy wyżywieniu all inclusive – chyba że hotel wyraźnie zaznacza inaczej. Często dostępne są w nim tylko podstawowe napoje i przekąski. W niektórych hotelach minibar jest uzupełniany codziennie, w innych tylko na przyjazd, albo tylko w wodę mineralną – warto sprawdzić szczegóły w aktualnym opisie oferty.


Moskitiery / Komary

W krajach tropikalnych i śródziemnomorskich obecność komarów jest powszechna – warto zabrać ze sobą repelent/środek na komary. Nie każdy hotel posiada moskitiery lub siatki w oknach. W razie pogryzienia można skorzystać z lokalnych maści (dostępne w aptekach).


Meldunek / karta meldunkowa

W niektórych krajach (np. Włochy, Turcja, ZEA) wymagane jest wypełnienie formularza meldunkowego przy check-in, zwykle w recepcji. Potrzebny będzie paszport lub dowód osobisty.


N

Napiwki / Tips

Choć często dobrowolne, w wielu krajach są oczekiwane. Egipt, Turcja, Tunezja: ok. 1 USD/EUR dziennie dla pokojówki, 1–2 USD dla kelnera za obsługę. W USA napiwek w wysokości ok. 15–20% jest obowiązkowy w restauracjach. W hotelach all inclusive napiwki nie są wliczone w cenę i zazwyczaj są mile widziane.


Niepełnosprawność / dostępność infrastruktury

Nie wszystkie hotele są w pełni przystosowane do osób z ograniczoną mobilnością. Należy czytać opis obiektu i sprawdzić czy jest on przystosowany przyjmowania Gości z niepełnosprawnosciami oraz zgłosić wcześniej zapotrzebowanie na pokój z udogodnieniami (np. szerokie drzwi, prysznic bez brodzika, windy). W krajach o niższym standardzie infrastruktura może być ograniczona mimo zapewnień w ofercie.


No show (brak przybycia)

Niepojawienie się w hotelu lub na lotnisku w dniu rozpoczęcia wyjazdu, bez wcześniejszego powiadomienia, często skutkuje anulacją całej rezerwacji, bez zwrotu kosztów. W przypadku opóźnienia w dotarciu do destynacji należy niezwłocznie skontaktować się z biurem podróży obsługującym rezerwację lub organizatorem. W przypadku nieprzystąpienia do lotu linia lotnicza najczęściej automatycznie anuluje cały bilet, także lot powrotny.


O

Open bar

W opcji all inclusive – napoje bezalkoholowe i alkoholowe wydawane są w określonych godzinach. Alkohole importowane są często dodatkowo płatne (nawet przy ofercie ultra all inclusive). W krajach muzułmańskich oferta alkoholowa może być ograniczona lub niedostępna. Patrz też punkt "All inclusive".


Opłata klimatyczna / Podatek turystyczny (tourist tax) / Taksa turystyczna / Podatek noclegowy

Opłata ta pobierana jest w wielu krajach (np. Grecja, Hiszpania, Włochy, Turcja, również Polska) na miejscu, podczas pobytu w hotelu, resorcie, ośrodku wypoczynkowym, apartamentach wakacyjnych, w gotówce, nie jest wliczona w cenę wycieczki. 


Overbooking

Rzadka, ale możliwa sytuacja, w której hotel lub linia lotnicza sprzedadzą więcej miejsc niż posiadają. W przypadku overbookingu hotelowego Goście są przenoszeni do innego obiektu o równym lub wyższym standardzie. W przypadku overbookingu lotniczego linie lotnicze z reguły najpierw oferują rekompensaty ochotnikom, którzy zgodzą się na zmianę lotu. Jeśli chętnych brakuje, przewoźnik sam wybiera pasażerów, którym odmówi wejścia na pokład i zazwyczaj wypłaca im odszkodowanie zgodnie z przepisami.


P

Park wodny / Aqua park / Water park

Patrz opis w punkcie "Aqua park / Water park /  Park wodny"


Paszport / Dokumenty

Patrz też punkt "Dokumenty / Dokumenty podróży / Formalności". Do przekroczenia granicy krajów UE i należących do strefy Schengen najczęściej wystarczy dowód osobisty. Do krajów poza UE wymagany jest paszport – ważny min. 6 miesięcy od daty powrotu. W niektórych krajach wymagane jest posiadanie paszportu z min. 1–2 pustymi stronami.


Plaża – publiczna / prywatna

Prywatna/hotelowa: należy do hotelu, zwykle z darmowymi leżakam i parasolami przeciwsłonecznymi oraz ręcznikami. Publiczna: dostępna dla wszystkich, może być płatna lub bez serwisu hotelowego. Plaże są różne - żwirowe, piaszczyste, kamieniste - zalecamy sprawdzić opis oferty przed rezerwacją. Czasem konieczne jest posiadanie specjalnych butów do wody ze względu na kamieniste dno, ostre skały lub jeżowce.


Podatek turystyczny (tourist tax) / Taksa turystyczna / Opłata klimatyczna / Podatek noclegowy

Patrz punkt "Opłata klimatyczna / Podatek turystyczny (tourist tax) / Taksa turystyczna / Podatek noclegowy"


Pogoda / Zjawiska naturalne 

Biuro podróży nie ma wpływu na pogodę i nie odpowiada za skutki sił natury (np. zamknięcie lotniska z powodu wybuchu wulkanu, burzy piaskowej). W takich przypadkach stosuje się procedury zgodne z przepisami linii lotniczych. W przypadkach zagrożenia należy bezwzględnie reagować na komunikaty lokalnych władz. W przypadku przymusowej ewakuacji konieczne jest pozostawienie bagaży na pokładzie/w pokoju.


Pokój rodzinny

Patrz punkt "Family room / Pokój rodzinny"


Posiłki

Patrz punkt "Gastronomia / Posiłki / Wyżywienie"


Promocje

First minute: wcześniejsza rezerwacja przeważnie z niższą ceną i większym wyborem hoteli/pokoi.

Last minute: oferta w niższej cenie, ale z ograniczoną dostępnośią miejsc. Obniżka może obejmować pokoje, które zostały niesprzedane lub cieszyły się mniejszą popularnością ze względu np. ne położenie lub standard. Promocje Last Minute z reguły odnoszą się do pakietowych wycieczek lotniczych.

Czasem hotelarze oferują w promocyjnych cenach pokoje o niższym standardzie, gorzej położone, przed remontem lub tzw. run of the house - ruletka, czyli pokoje które będą akurat wolne w dniu przyjazdu (mogą mieć niższy lub wyższy standard)


Prośby / życzenia do rezerwacji

Patrz też punkt ""Przydział pokoi"". Prośby / Życzenia do rezerwacji są przekazywane do hotelu, ale nie są gwarantowane. Są to niezobowiązujące prośby/życzenia, bez gwarancji ich spełnienia.


Przydział pokoi

Pokój przydziela hotel, nie biuro podróży. Prośby / Życzenia o położenie pokoju na konkretnym piętrze, widok, bliskość windy etc. są przekazywane do hotelu, ale nie gwarantowane; są to prośby/życzenia niezobowiązujące.


R

Ramadan

Ramadan to najważniejszy miesiąc w islamskim kalendarzu, podczas którego Muzułmanie na całym świecie przestrzegają postu od świtu do zmierzchu. Ramadan przypada co roku na inne daty według kalendarza gregoriańskiego, trwa 29 lub 30 dni. W przypadku wyjazdu na urlop do kraju muzułmańskiego w czasie ramadanu, warto pamiętać, że w ciągu dnia wiele restauracji może być zamkniętych, a publiczne spożywanie jedzenia czy picia może być źle widziane.


Rezydent / Przedstawiciel lokalnej agencji

Dane kontaktowe do rezydenta / przedstawiciela lokalnej agencji znajdują się w voucherach. Rezydent nie zawsze jest obecny fizycznie w hotelu – może pełnić dyżury telefoniczne lub odwiedzać hotel 1–2 razy w tygodniu. Podczas spotkania informacyjnego z lokalnym przedstawicielem przekazywane są praktyczne informacje dotyczące miejsca wypoczynku, numery alarmowe, procedury powrotu i oferty wycieczek fakultatywnych. Zalecamy uczestnictwo w spotkaniach dla uzyskania kluczowych informacji o kraju i regionie. W przypadku pytań lub problemów w miejscu pobytu prosimy w pierwszej kolejności kontaktować się z lokalnym przedstawicielem. Większość problemów udaje się rozwiązać na miejscu, wymagane jest jednak współdziałanie ze strony Gościa/Klienta, gdyż bez jego zgłoszenia lokalna agencja/rezydent nie ma wiedzy o problemie, a tym samym nie ma szansy na jego szybkie rozwiązanie. Bez takiego zgłoszenia późniejsze roszczenia mogą być oddalone. Sprawy są rejestrowane i przy ewentualnej reklamacji stanowi to podstawę do zajęcia stanowiska przez organizatora.


Ręczniki

W wielu hotelach wydaje się kartę, którą wymienia się na ręcznik basenowy/plażowy. Zgubienie karty może wiązać się z koniecznością uiszczenia opłaty. Ręczników hotelowych znajdujących się w pokoju nie wolno wynosić na basen i na plażę – służą tylko do użytku w pokoju. Szlafroki lub ręczniki, nawet jeśli zostały oznaczone nazwiskiem Gości (w hotelach luksusowych) nie są przeznaczone na prezent i należy je pozostawić w hotelu.


Restauracja 

W hotelach są restauracje z bufetami oraz a la carte (z wyborem dań z menu). All inclusive obowiązuje zazwyczaj tylko w restauracjach z bufetami, posiłki w restauracjach a la carte mogą być dodatkowo płatne (w zależności od hotelu może to być dopłata częściowa lub rodzaj kredytu). Nie we wszystkich restauracjach obowiązuje all inclusive. Do kolacji może być wymagany stosowny strój. Nie należy przychodzić do restauracji w strojach kąpielowych/kąpielówkach.


Room service

Dostarczanie posiłków lub napojów do pokoju – najczęściej jest to płatna usługa, nawet przy wyżywieniu all inclusive. W niektórych hotelach usługa ta jest dostępna 24h, w innych tylko w określonych godzinach.


S

Sejf

Czasem jest bezpłatny, często za dopłatą. Zaleca się przechowywać w sejfie dokumenty i kosztowności. Za przedmioty wartościowe/dokumenty pozostawione poza sejfem hotel nie odpowiada. Za zgubienie klucza do sejfu hotel może zarządać opłaty serwisowej.


Siesta

W krajach południowych (np. Hiszpania, Grecja) sklepy, urzędy i restauracje są często zamknięte w godz. ok. 14:00–17:00. Warto zatem zaplanować zakupy i zwiedzanie poza tymi godzinami.


Spa / Wellness

Strefa spa / wellness(S) to strefa relaksu, baseny termalne, sauny, masaże itp., często płatne dodatkowo. Wymagana jest wcześniejsza rezerwacja. Dzieci mogą nie mieć do niej wstępu (często jest limit wiekowy np. 16+).


Standard hotelu

Standard hotelu to zestaw kryteriów określających poziom jakości usług, wyposażenia i udogodnień oferowanych przez dany obiekt. Standardy są zazwyczaj oznaczane gwiazdkami (od 1 do 5, a w niektórych krajach nawet do 7) i pomagają Gościom ocenić, czego mogą się spodziewać podczas pobytu. Liczba gwiazdek nie zawsze odzwierciedla rzeczywisty komfort – oznaczenia są krajowe i nieporównywalne między państwami. Hotel 4* w jednym kraju może oferować mniej niż 3* w innym. Należy kierować się opisem usług, a nie wyłącznie kategorią. W niektórych krajach stosowane są również standardy sieciowe, np. Marriott, Hilton, Accor, które gwarantują podobny poziom usług niezależnie od lokalizacji.


Sprzątanie

Patrz punkt "Housekeeping / Sprzątanie"


Strefa ciszy

W niektórych hotelach lub częściach plaż (np. „relax pool”) obowiązuje zakaz głośnych rozmów, muzyki i animacji. Często spotykana w hotelach dla dorosłych (Adults only), spa i strefach wellness.


T

Transfer lotniskowy lub między hotelami

Z lotniska do hotelu i z powrotem lub między hotelami. Ze względu na sposób realizacji transfery dzielimy na: indywidualne (prywatne) – tylko dla jednej osoby lub grupy (np. prywatny kierowca, VIP transfer), grupowe/shared (współdzielone) – transport dzielony z innymi pasażerami (np. shuttle bus, minibus, autokar). Ze względu na środek transportu transfery dzielimy na: samochodowe (taxi, prywatny samochód, limuzyna), autokarowe (busy, autokary turystyczne), kolejowe (pociągi na trasach lotniskowych lub międzymiastowych), morskie (promy, łodzie transferowe), powietrzne (helikoptery, małe samoloty). Podczas transferu może być wymagane opłacenie fotelika dla dziecka.


U

Ubezpieczenie podróżne / Ubezpieczenie w podróży

Patrz punkt "Assistance / Ubezpieczenie w podróży / Ubezpieczenie podróżne"


Upgrade / zmiana pokoju

Możliwa za dopłatą (np. na pokój z widokiem na morze, apartament itp.). Czasem bywa darmowa - przy dostępności pokoi oraz jeśli hotelarz wyrazi zgodę. Prośby warto zgłaszać przy zameldowaniu w recepcji hotelowej. Patrz również: Free upgrade.


V

Voucher / Dokumenty podróży

Voucher to dokument finansowy, potwierdzający rezerwację – zawiera dane uczestników, nazwę usługodawcy, numer rezerwacji, wyszczególnienie zarezerwowanych świadczeń. Vouchery należy okazać usługodawcom przy realizacji świadczeń. Vouchery przeznaczone są dla usługodawców i traktowane są jako środek płatniczy, stąd mogą być wystawione tylko w języku obcym, a nie w polskim.


W

Wellness

Patrz punkt "Spa / Wellness". 


Wake-up call / pobudka

Na życzenie Gościa recepcja może zadzwonić o wybranej godzinie. Warto potwierdzić rezerwację tej usługi – szczególnie przy wczesnym wylocie.


Wycieczki fakultatywne

Organizowane na miejscu przez lokalne agencje. Zalecamy udział tylko w oficjalnych wycieczkach – nieautoryzowani sprzedawcy mogą nie gwarantować bezpieczeństwa oraz odpowiedniego poziomu realizacji usług. Wiele "tańszych", nieautoryzowanych ofert sponsorowana jest przez różnych sprzedawców (np. dywanów, pamiątek), a turyści zostają przymusowo zawiezieni do jakiegoś sklepu lub na prezentację takiego sprzedawcy.


Wyżywienie

Patrz punkty "Gastronomia / Posiłki / Wyżywienie", "All inclusive".


Z

Zakupy / Duty Free

W strefie wolnocłowej (lotniska poza UE) można zakupić np. alkohol, perfumy, kosmetyki bez podatku. Należy pamiętać o limitach przewozu: np. alkohol tylko dla osób 18+, ograniczenia w przewozie tytoniu, alkoholu i produktów spożywczych do UE. Do krajów arabskich nie wolno wwozić alkoholu i materiałów o treściach erotycznych. Zakupy dokonane w strefie bezcłowej na lotnisku wylotu mogą zostać skonfiskowane podczas kontroli w strefie tranzytowej na lotnisku przesiadkowym lub kraju docelowym, zależnie od obowiązujących przepisów.


Zameldowanie/Zakwaterowanie w hotelu (check-in) / Wymeldowanie/Wykwaterowanie z hotelu (check-out)

Patrz punkt "Check-in / Check-out (hotel) / Doba hotelowa"


Zjawiska naturalne / Pogoda

Patrz punkt "Pogoda / Zjawiska naturalne"


Zwyczaje

Planując podróż zagraniczną, warto zapoznać się z lokalnymi zwyczajami i normami kulturowymi, aby uniknąć nieporozumień i okazać szacunek mieszkańcom danego kraju. Różnice w obyczajach mogą dotyczyć m.in. sposobu powitania, ubioru, napiwków czy zasad zachowania w miejscach publicznych i sakralnych. Znajomość tych reguł pozwoli na bardziej komfortowy i przyjemny pobyt oraz może zapobiec nieporozumieniom lub nawet konfliktom, w tym prawnym.